Wavetable w Ableton Live
Wavetable to syntezator, który pojawił się w Ableton Live w wersji 10. Wykorzystuje on technikę syntezy tablicowej. Polega ona na wykorzystaniu krótkich próbek dźwiękowych z wybranego źródła, które są następnie przetwarzane na dźwięk o odpowiedniej wysokości i czasie trwania.
W skład syntezatora Wavetable wchodzą dwa oscylatory, które korzystają z samplowanych próbek, osobny sub oscylator, trzy obwiednie ADSR, dwa moduły LFO, dwa morfowalne filtry, sześć unikalnych trybów unisono oraz zaawansowane funkcje modulacji w macierzy.
Za pomocą wyżej wymienionych obwiedni możemy kształtować i przekształcać setki próbek wavetable pochodzących z klasycznych, syntetycznych lub rzeczywistych przebiegów falowych, a także jakichkolwiek sampli z naszej biblioteki.
Jak zrobić miesisty bas za pomocą Wavetable
Aby przygotować mięsisty bas w syntezatorze Wavetable w Ableton Live, wybierz falę, która wpadnie Ci w ucho. Podepnij pierwszą modulację w Modulation Matrix - najszybszy efekt uzyskasz wybierając LFO 1 - Osc 1 Pos, czyli modulować będziesz pozycję fali. Dostosuj zakres oraz częstotliwości LFO w zakładce Mod Sources. Następnie, aby jeszcze bardziej ożywić nasz instrument, wykorzystaj efekty na oscylatorze. Do dyspozycji mamy 3 - Classic, FM oraz Modern, a każdy z nich ma dwa parametry, które przypisujesz do matrycy modulacji.
Dodaj następny oscylator, równie kierując się własnym gustem i odczuciami. W tym przypadku użyj możliwości znajdujących się zakładce MIDI. Szczególnie ciekawy jest parametr Random, który w losowy sposób mówi o tym, jak przypływające informacje midi zmieniają parametry. Przypisz go do Osc 2 Pos - usłyszysz żywy, organiczny oraz zmieniający się dźwięk. Jeśli dźwięk nie brzmi nadal mięsiście, dodaj sub oscylator znajdujący się po lewej stronie syntezatora.
Przyszedł czas na użycie pozostałych elementów synteaztora Wavetable. Użyj filtra, aby nadać bardziej basową barwę i unisono, aby poszerzyć panoramę wykreowanego dźwięku. Tym sposobem stworzyłeś swój pierwszy bas za pomocą syntezy wavetable w Ableton Live!
Sounddesign w Wavetable
Dalszy proces sound designu zależy w pełni od Ciebie. Wykorzystaj potencjał efektów, jakie daje nam Ableton Live. Reverb, Delay, Phaser, Chorus to moim zdaniem najciekawsze efekty do dalszej modulacji basu, ale nie ograniczaj się i eksperymentuj z innymi efektami - w ten sposób dowiesz się więcej na ich temat oraz w jaki sposób wpływają na brzmienie. Podczas procesu, wracaj do modulacji instrumentu - pobaw się Amp Envelope, aby skrócić lub wydłużyć wybrzmiewanie basu.
Modulować parametry w Abletonie możemy w różny sposób. Najpopularniejszy z nich wykorzystuje automatyzację poszczególnych parametrów, lecz istnieje jeszcze jedna metoda - dzięki wykorzystaniu biblioteki urządzeń Max for Live. (Więcej na temat użycia tych technik dowiesz się z mojego kursu produkcji muzycznej w programie Ableton Live.) Do dyspozycji mamy osobny moduł LFO, który pozwala nam modulować zmapowany parametr - schemat działania jest dokładnie taki sam. Dobierz Rate oraz zakres działania obwiedni, aby urozmaicić dźwięk basu.
Pamiętaj o kontekście utworu, czy dany dźwięk dobrze współgra z innymi elementami track’a - jest to bardzo istotny aspekt sound designu jak i aranżacji produkcji.
Więcej na temat syntezatora Wavetable w Ableton Live dowiesz się ze strony producenta
Zapisz się do newslettera
Zapisz się do newslettera aby być na bieżąco z nowymi produktam, eksluzywnymi zniżkami i artykułami na temat produkcji muzycznej.
© 2024 Kończę Tracki
Newsletter
Dołącz by otrzymać powiadomienia nt. nowych treści oraz ofert.