Subbas Ableton Live – ciężar i groove w dole

Subbas – czyli ciężar w tracku

Balans oraz dobór niskich częstotliwości w kompozycji to jedno z największych wyzwań, jakie stoi przed producentem w procesie kreacji.


Subbass z uwagi na swoje fizyczne cechy jest częstotliwością, która wymaga wnikliwego monitoringu i dostosowania do danego utworu. Natężenie niskiego pasma często definiuję styl gatunku muzycznego - w muzyce dub czy techno jest elementem kluczowym.


Świat nauki zainteresował się tym tematem bliżej - ciekawskich odsyłam do tego artykułu 👇


Dźwięki w zakresie bardzo niskich częstotliwości odgrywają kluczową rolę w poczuciu rytmu.


(Nie dawno świat obiegł kolejny news, tym razem kanadyjscy badacze przeprowadzili badania, które wskazują, iż sub bass to istotne pasmo w odbieraniu przez mózg dźwięku czy też muzyki)

Czym jest subbas?

fot. Yassine Khalfalli

Charakterystyka ludzkiego słuchu jest niezwykle ciekawym tematem, aczkolwiek postaram się streścić pewien zakres wiedzy w pigułce. Ludzkie ucho jest w stanie usłyszeć drgania o częstotliwości do 20 Hz - 20 000 Hz, jest to wartość, która wraz z wiekiem ulega degradacji, szczególnie w zakresie wysokim, lecz nie tylko. Częstotliwości znajdujące się w przedziale od około 30 Hz do 80 Hz nazywamy subbasem. Najczyściej i najpełniej sub brzmi pod postacią fali sinusoidalnej.


Warto zauważyć jeden wniosek, jaki wynika z powyższego wykładu:

– najbardziej popularne systemy nagłośnieniowe (przenośne bezprzewodowe głośniki oraz słuchawki „pchełki” nie są często w stanie zagrać w paśmie sub basowym, co powinno dać wskazówkę jak miksować nasze produkcje.


– odsłuch, jaki posiadamy nie zawsze potrafi zejść na rejestry 20-40 Hz, przez co tracimy możliwość usłyszenia tego pasma i poprawnej oceny miksu naszego tracka. Dobrze dobrane profesjonalne słuchawki pomogą nam rozwiązać ten problem

Jak stworzyć subbas w Ableton Live

Kluczem do stworzenia solidnej partii basowej jest odpowiedni dobór tonacji subu do fundamentalnej częstotliwości stopy. Piano roll oraz analiza spektrum są narzędziami, które w najszybszy sposób pomogą Wam dobrać satysfakcjonujące brzmienie.


Przykład: wykorzystaj EG Eight do zidentyfikowania wysokości stopy lub basu - rozwiń wykres klikając na ikonkę ▶️, w lewym dolnym rogu pojawi się informacja o częstotliwości oraz tonacji wskazanego kursorem dźwięku.


Jednym z najszybszych sposobów na uzyskanie sub basu jest dodanie domyślnego presetu instrumentu Operator, na wyjściu generuje klasyczną falę sinus - idealną na sam początek. Zakres C0 - C1 na piano rollu, będzie odpowiadał zakresowi subu.


Aby ożywić i wprowadzić elementu ruchu w prostą linię basu, polecam zastosować Pitch Bend. Za pomocą obwiedni Envelope, możemy narysować przebieg modulacji.


Bonus tip 💡 - istnieje wiele darmowych wtyczek Max For Live do manipulacji Pitch Bendem, dzięki którym możemy nagrać modulację za pomocą MIDI lub przypisać parametr z wtyki LFO i eksperymentować z dźwiękiem!


Sprawdźcie tę wtyke M4L!

Subbas – dodatkowe techniki wzmacniające klarowność

Gdy, usłyszysz charakterystyczne “klikanie” przy odtwarzaniu subu, zwiększ parametr Attack oraz dostosuj Release w Operatorze. Jeśli nadal słyszysz klik pomóc może jeszcze filtr lowpass w EQ/Auto Filter.


Kolejną wskazówką na mocny punch w subie jest zastosowanie parametru Pitch Envelope w samym Operatorze oraz dostosowanie Decay i Peak pozwoli na uzyskanie brzmienia podobnego do stopy - bardzo ciekawa technika, polecam sprawdzić!


Często wykorzystywana techniką w muzyce elektronicznej jest tak zwany ‘sidechain’. Wykorzystuję się go najczęściej w kompresorze (aczkolwiek można zastosować tę technikę we wtykach typu EQ czy Gate), aby nadać pulsujący efekt w utworze. Sub i sidechain ze stopy to dla wielu producentów stały element kompozycji - nie wahaj się go użyć, Twój track otrzyma przestrzeń w dolnym rejestrze i zacznie ‘oddychać’.


Jeśli chcesz nauczyć się więcej na temat Operatora i innych narzędzi dostępnych w Abletonie, zapraszam Cię do sprawdzenia kursu Ableton Live 11 Od Podstaw, w którym krok po kroku przeprawadzę Cię przez wszystkie funkcje programu.

Jak miksować subbas?

Miks niskich częstotliwości to jeden z trudniejszych elementów tej sztuki. Przede wszystkim powinniśmy kierować się kryterium odbioru naszego dzieła dla osoby słuchającej, czyli sub powinien być słyszalny nawet na sprzęcie nieprzenoszącym takiego zakresu częstotliwości. Brzmi to naiwnie, aczkolwiek są sposoby na podniesienie obecności niskich częstotliwości w utworze.


Jednym z nich jest dodanie harmonicznych do naszego subu, najlepiej sprawdzi się do tego saturacja lub przester. Pamiętaj, wystarczy niewielki zakres parametru Dry/Wet, aby usłyszeć różnicę.


Jeśli chcesz zrozumieć subbas dogłębniej, artykuł, który ukazał się na łamach magazynu Estrada i Studio jest dobrą poszlaką na początek

Autorem tekstu jest Marcin Wiraszka aka w_iro

Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera aby być na bieżąco z nowymi produktam, eksluzywnymi zniżkami i artykułami na temat produkcji muzycznej.

© 2024 Kończę Tracki


Newsletter

Dołącz by otrzymać powiadomienia nt. nowych treści oraz ofert.