Budowanie przestrzeni z Hybrid Reverb w Ableton Live
Przestrzeń w miksie to niezwykle istotny element produkcji tracków. Współczesna produkcja muzyki opiera się na syntetycznych i wirtualnie generowanych dźwiękach, które są pozbawione pogłosu (reverb). Pogłos jest elementarną składową fal akustycznych w przyrodzie (pogłos pomieszczeń: hala, jaskinia czy pokój). Brzmienie pozbawione pogłosu będzie suche i nienaturalne, dlatego w procesie tworzenia utworu warto go dodać.
Za pomocą pogłosu tworzymy spójny i naturalny klimat kompozycji. Wiele współczesnych produkcji wykorzystuje pogłos, aby podkreślić elementy perkusji czy syntezatorów. W prosty sposób możemy dodać głębi w miksie oraz stworzyć niepowtarzalny klimat naszego tracka.
Pogłos konwolucyjny (convolution reverb) pobiera próbkę z przestrzeni rzeczywistej (zwaną odpowiedzią impulsową lub IR) i wykorzystuje ją do cyfrowej symulacji pogłosu tej przestrzeni. W skrócie i dużym uproszczeniu pozwala na wykorzystanie sampli w celu stworzenia swojego własnego pogłosu. Brzmi zachęcająco, nieprawdaż?
Hybrid Reverb to nowy efekt typu reverb dostępny od wersji Ableton 11. Pozwala na mieszanie convolution reverb z wieloma algorytmami reverbowymi dostępnymi w menu kontekstowym. Jest to połączenie już dostępnego w Max for Live urządzenia Convolution Reverb z całkiem nowym audio efektem.
W urządzeniu znajdziemy również pięć różnych algorytmów: Dark Hall, Quartz, Shimmer, Tides i Prism. Dla wszystkich algorytmów dostępne są parametry Decay, Size, Delay i Freeze.
Efekt dzieli się na dwie składowe: Reverb oraz EQ. W pierwszej z nich mamy dostęp do wszystkich parametrów dotyczących charakterystyki pogłosu - tutaj możemy kształtować oraz wybierać nasze brzmienie. Zakładka EQ pozwala na korekcję pogłosu, domyślnie korektor ustawiony jest za sygnałem reverbu, aczkolwiek możemy zmienić ustawienie na przed pogłosem.
Ikonka przypominająca rysunek schematu elektronicznego służy do routingu silniku convolution z algorytmicznym. Mogą być używane niezależnie, lub połączone razem w szeregu lub równolegle, a ich stosunek głośności jest płynnie regulowany za pomocą potencjometru Blend.
Więcej na temat tego efektu oraz wszystkich pozostałych narzędzi dostępnych dowiesz się w moim kursie Ableton Live 11 od Podstaw
Kategorie Convolution Reverb dzielą się na: Early Reflections, Real Places, Chambers and Large Rooms, Made for Drums, Halls, Plates, Springs, Bigger Spaces, Textures oraz User. Bank User zostanie wypełniony wyborami po dodaniu własnych próbek.
Dark Hall - to gładkie i klasyczne brzmienie nadające się do większości średnio i długo brzmiących hal.
Quartz - to pogłos typu hall z pewnym słyszalnym echem w ogonie pogłosu. Pogłos ten ma bardzo wyraźną replikację wejścia we wczesnych odbiciach i dobrze nadaje się do głosów, perkusji i sygnałów z wyraźnymi transjentami, a także do tworzenia echa.
Shimmer - jest zbudowany z gęsto ułożonych opóźnień dyfuzyjnych z pitch shifterem w sprzężeniu zwrotnym. Niskie wartości dyfuzji skutkują czystym delayem, podczas gdy wysokie wartości dyfuzji skutkują gęstym i bujnym sztucznym pogłosem.
Tides - wykorzystuje gładki pogłos, jednocześnie modulując widmo wyjścia za pomocą wielopasmowego filtra, tworząc falujące efekty pasma częstotliwości - świetnie sprawdzi się na syntezatorach! Polecam ustawienia Rate z ‘kropeczką’ (dotted).
Prism - to jasny, unikalny i sztucznie brzmiący pogłos dyfuzyjny oparty na aksamitnym (płaskim spektralnie) szumie. Algorytm ten może być łatwo stosowany jako pogłos "duchowy", dodający głębi bez ingerencji w materiał źródłowy.
Więcej na temat powstania urządzenia dowiesz się na oficjalnej stronie Ableton Live.
– krótkie czasy pogłosu najlepiej sprawdzają się na dźwiękach perkusjonalnych
użyj kanału Return, aby scalić i poddać dalszej obróbce wychodzący pogłos, polecam załadować na ścieżce EQ, kompresję typu sidechain czy saturację
– chcesz więcej pogłosu w swoim utworze? Stwórz kilka kanałów Return z różnymi ustawieniami pogłosu. Przykład: krótki reverb, długi reverb, reverb dla grupy syntezatorów, reverb dla ścieżek FX. Dzięki temu zabiegowi masz większą kontrolę nad miksem oraz możesz uzyskać bardziej oryginalne brzmienie
– pogłos jest świetnym narzędziem do sound-designu - resampluj przetworzone ścieżki, wytnij kawałek ogona pogłosu (tail), następnie odwróć sampel (reverse), poddaj dźwięk dalszej obróbce - tym sposobem stworzysz ciekawy efekt typu riser!
Autorem tekstu jest Marcin Wiraszka aka w_iro
Zapisz się do newslettera
Zapisz się do newslettera aby być na bieżąco z nowymi produktam, eksluzywnymi zniżkami i artykułami na temat produkcji muzycznej.
© 2024 Kończę Tracki
Newsletter
Dołącz by otrzymać powiadomienia nt. nowych treści oraz ofert.