Dziś mam przyjemność opowiedzieć o Drift, nowym syntezatorze dołączonym do aktualizacji Ableton Live 11.3. Drift to niesamowite urządzenie, które pozwala z łatwością tworzyć ekspresyjne i organiczne dźwięki. Jest on inspirowany klasycznymi syntezatorami analogowymi, ale posiada również kilka nowoczesnych funkcji, które wyróżniają go z tłumu.
Omówienie syntezatora Drift w Ableton Live 11
Drift jest syntezatorem wykorzystującym syntezę subtraktywną. Synteza subtraktywna to technika, która zwykle zaczyna się od kształtu fali, który jest następnie kształtowana za pomocą filtrów, aby wyrzeźbić oryginalne barwy w nowe formy. Drift oferuje wiele opcji modulacji, aby jeszcze bardziej dostosować ostateczne brzmienie, umożliwiając łatwe tworzenie szerokiej gamy dźwięków.
Drift posiada dwa oscylatory, które mogą generować różne przebiegi (7 kształtów fali) i mogą być modulowane na różne sposoby. Można je synchronizować, składać, pulsować, a nawet modulować krzyżowo, aby uzyskać ciekawe efekty. Możesz także użyć unikalnego trybu Unison Drift, aby stworzyć gęste i soczyste dźwięki z maksymalnie 16 głosami na oscylator.
Do dyspozycji mamy również mikser oscylatorów gdzie możemy włączyć/wyłączyć oscylator 1 i 2, a także generator szumu, który dodaje biały szum do ogólnego kształtu fali, za pomocą odpowiednich przełączników. Za pomocą oscyloskopu widzimy wizualne zmiany w przebiegu fali.
Można również ustawić wzmocnienie dla każdego oscylatora i generatora szumu za pomocą elementów sterujących Osc 1, Osc 2 i Noise. Gdy przetwarzanie filtra jest włączone, wysokie wartości wzmocnienia oscylatora mogą osiągnąć maksymalny "headroom" filtrów, w którym to momencie przestają one działać liniowo, powodując złożone zniekształcenia podobnie występujące w sprzęcie analogowym.
Włączenie przełączników ze strzałkami po prawej stronie regulatorów wzmocnienia włącza przetwarzanie filtrów dla oscylatorów i generatora szumu. Jeśli przetwarzanie filtra jest wyłączone, wyjście oscylatora i generatora szumu całkowicie omija filtr.
Sekcja filtrów
Drift posiada również potężną sekcję filtrów, która może kształtować dźwięk na wiele sposobów. Możesz wybierać spośród czterech różnych typów filtrów: dolnoprzepustowego, górnoprzepustowego, pasmowo-przepustowego i wycinającego. Można również regulować wysterowanie, rezonans i nachylenie filtra. Filtr Drift jest bardzo płynny i responsywny, a przy wysokich ustawieniach rezonansu może samoczynnie oscylować.
Sekcja modulacji
Sekcja modulacji dzieli się na dwie sekcje - obwiedni i lfo.
Obwiednie określają, w jaki sposób amplituda dźwięku zmienia się od momentu zagrania nuty do jej zwolnienia.
Sekcja obwiedni Drift zawiera dwie oddzielne obwiednie, z których druga może być ustawiona na unikalną obwiednię cykliczną. Obwiednię nr 2 można zmienić z obwiedni ADSR na obwiednię cykliczną, przełączając przełącznik po lewej stronie pokrętła Attack. Obwiednia cykliczna jest podobna do modulacji LFO, która uruchamia się ponownie z każdą przychodzącą nutą MIDI.
Podobnie jak Cycling Envelope, LFO Drift można ustawić w jednym z czterech różnych trybów czasowych: Rate, Ratio, Time lub Sync. Tryb czasowy określa częstotliwość powtarzania LFO w Hz, stosunku, milisekundach lub podziałach rytmicznych zsynchronizowanych z tempem.
Pokrętło LFO Amount ustawia ogólną intensywność LFO. Menu rozwijane LFO Modulation Source pozwala wybrać źródło modulacji dla LFO, podczas gdy suwak LFO Modulation Amount określa, w jakim stopniu ta modulacja jest stosowana do LFO.
W sekcji Mod można ustawić do trzech źródeł modulacji i miejsc docelowych.
Można wybierać spośród następujących źródeł za pomocą selektorów źródeł modulacji: Env 1, Env 2 / Cyc, LFO, Key, Velocity, Modwheel, Pressure lub Slide. Następujące miejsca docelowe są dostępne w selektorach miejsc docelowych modulacji: Osc 1 Gain, Osc 1 Shape, Osc 2 Gain, Osc 2 Detune, Noise Gain, LP Frequency, LP Resonance, HP Frequency, LFO Rate, Cyc Env Rate i Main Volume.
Sekcja globalna
Globalne elementy sterujące Drift wpływają na ogólne zachowanie i wydajność instrumentu.
Wybór trybu pozwala wybrać jeden z czterech różnych trybów głosowych Drift:
- Poly oferuje polifoniczne brzmienie.
- Mono oferuje monofoniczne brzmienie. Suwak Mono Thickness pozwala dostosować względną głośność czterech głosów monofonicznych powiązanych z każdą nutą.
- Stereo rozprowadza każdy głos w polu stereo. Suwak Stereo Spread ustawia stopień zróżnicowania panoramy dla poszczególnych głosów.
- Unison nieznacznie dostraja każdy głos niezależnie od siebie. Suwak Unison Strength określa stopień zróżnicowania wysokości dźwięku poszczególnych głosów.
Za pomocą menu rozwijanego Voices można wybrać maksymalną liczbę głosów, które mogą być odtwarzane jednocześnie. Niektóre tryby głosu mogą wykorzystywać więcej głosów niż granych nut.
Suwak Drift dodaje niewielką zmienność do każdego głosu, wpływając na różne aspekty dźwięku głosu, takie jak wysokość i odcięcie filtra. Pomaga to dodać nutkę losowości do ogólnego brzmienia.
Dodatkowe funkcje Drifta w Ableton Live
Na koniec warto wspomnieć o dodatkowych funkcjach syntezatora Drift. Dzięki możliwością MPE jesteście w stanie kontrolować syntezator w bardziej ekspresywny sposób. MPE to skrót od MIDI Polyphonic Expression i oznacza, że można kontrolować różne parametry każdej nuty niezależnie za pomocą kontrolera MPE. Na przykład, możesz użyć Roli Seaboard lub Sensel Morph, aby przesuwać, zginać i modulować każdą nutę palcami. Daje to dużą ekspresyjną kontrolę nad dźwiękiem i sprawia, że gra na Drift jest świetną zabawą.
Podsumowanie
Gorąco polecam sprawdzenie Drifta, jeśli szukasz nowego syntezatora, który może z łatwością wykonywać zarówno klasyczne, jak i nowoczesne dźwięki. Świetne brzmienie oraz intuicyjny, czytelny i kompaktowy interfejs wyróżnia ten synth na tle innych instrumentów od Abletona.
Natomiast, jeśli chcesz sięgnąć głębiej w strukturę programu i poznać jego każdy szczegół, polecam zapoznać się z kursem “Ableton Live 11 od podstaw” - jest to kompendium wiedzy na temat Abletona, w którym każda funkcja programu jest dokładnie opisana oraz ukazany jest praktyczny aspekt zastosowania poszczególnych elementów programu.
Autorem tekstu jest Marcin Wiraszka aka w_iro
Zapisz się do newslettera
Zapisz się do newslettera aby być na bieżąco z nowymi produktam, eksluzywnymi zniżkami i artykułami na temat produkcji muzycznej.
© 2024 Kończę Tracki
Newsletter
Dołącz by otrzymać powiadomienia nt. nowych treści oraz ofert.